KLIK HIER: September Actie Toshiba Labelprinters 25% KORTING!

Expertise en technologieën zijn onze troeven!

De technologieën en expertise in de Optimum Group is de belangrijkste toegevoegde waarde die de acht bedrijven kunnen bieden. Hoewel het samenwerkingsverband al marktleider in zelfklevende etiketten en flexibele verpakkingen in de Benelux is, zijn de ambities voor de komende vijf jaar niet gering: 20% groei per jaar.

Alle digitale technologieën in huis

Voor digitaal drukken beschikt de Optimum Group over persen van HP, Xeikon en Domino. ‘Elke digitale persenbouwer richt zich min of meer op specifieke toepassingen’, legt Vanden Ecker uit. ‘De mix stelt ons in staat alle gebieden af te dekken. Een HP digitaal etiket is bijvoorbeeld niet bestand tegen langdurige blootstelling aan de zon. Daarvoor kan je beter een inkjetetiket gebruiken, net als voor technische etiketten die een hoge schuurweerstand moeten hebben. Binnen de groep hebben we een aanzienlijke expertise over de mogelijke toepassingen opgebouwd. Voor ons is digitaal drukken veel meer dan een laagvolume alternatief.’

De synergieën tussen de bedrijven optimaliseren,

dat is de uitdaging waar we als groep volop mee bezig zijn’, aldus Jacky Vanden Ecker, directeur van de Optimum Group België. ‘Onze groep telt zes Nederlandse en twee Belgische bedrijven (zie kader; red.). We hebben 40 UV-flexo en offset rotatiepersen, 16 digitale persen, 14 hotfoilmachines en 70 nabewerkingsmachines. Dit potentieel geeft ons een aanzienlijke toegevoegde waarde.'

Ambities

Die toegevoegde waarde is vooral te danken aan synergieen op het vlak van technologie en expertise, maar ook aankoop en verkoop. Vanden Ecker: ‘Op al deze vlakken leren we van elkaar. De gezamenlijke resources maken al de bedrijven in de groep sterker.’ Een aantal bedrijven in de groep richt zich vooral op hoogvolumeklanten voor flexogedrukte etiketten. Andere bedrijven focussen op specialiteiten en kleine series, onder andere met digitale druktechnieken. De ambities van de Optimum Group zijn niet gering. Met een omzet van meer dan 100 miljoen euro en meer dan 7.000 klanten is de groep nu marktleider in de labelindustrie in de Benelux. Het doel is om jaarlijks 20% te groeien. 15% Door overnames en 5% door interne groei en optimalisaties. Daarnaast wil de Optimum Group door overnames groeien buiten de Benelux.

Meerlaags

Als voorbeeld van de mogelijkheden toont Vanden Ecker een meerlaags etiket, dat recent door Optimum Group Wellen is ontwikkeld. De voedingswetgeving en verwachtingen van consumenten verplichten producenten om heel veel informatie op hun verpakkingen te vermelden. Bij een éénlaags etiket leidt dit tot gebruik van heel kleine fonts. Vanden Ecker: ‘Een meerlaags etiket biedt hiervoor een oplossing. Een tweelaags etiket biedt anderhalf keer zoveel ruimte en bij nog meer lagen gaat de beschikbare ruimte verder omhoog.’ Zo’n meerlaags etiket mag je niet verwarren met booklets, die de Optimum Group overigens ook aanbiedt. Bij een meerlaags etiket gaat het echt om etiketten boven elkaar, die met verschillende technieken bedrukt kunnen worden, ook digitaal.

Digitale krimpsleeves 

Ook krimpsleeves zijn een voorbeeld van wat de Optimum Group kan. Vanden Ecker: ‘Naast flexo- of offset- bedrukte sleeves beschikken we over alle kennis en technologie voor het digitaal bedruk- ken van sleeves.’ Daarmee wilde Optimum Group een nieuwe markt aanboren, die van kleine oplages (vanaf enkele duizenden stuks) krimpsleeves met personalisering.

Optimum Green

Samen met de leveranciers van substraten en inkten probeert de Optimum Group zo duurzaam mogelijk te werken – de Optimum Green-filosofie. Vanden Ecker: ‘Al ons papier is FSC-gecertificeerd en we kiezen we voor de meest duurzame substraten en inkten. We weten welke materialen composteerbaar en welke recycleerbaar zijn. Waar mogelijk zetten we nog een stap verder richting dunnere substraten en minder inkt en solventen. Maar op dit vlak is nog een weg te gaan’, aldus Vanden Ecker. ‘Hetzelfde geldt voor het gebruik van biodegradeerbare etiketmaterialen, waar we op de grenzen wat betreft verwerkbaarheid, aantrekkelijkheid en de weerstand tegen externe invloeden stuiten.’

De groei van een groep

De start van de Optimum Group was de samenwerking in 2014 tussen Etiket Nederland, gespecialiseerd in UV-flexorotatiedruk van grote oplages zelfklevende etiketten, en Vila Etiketten, een specialistische digitale drukkerij van kleine oplages. Vrij snel volgde de toevoeging van Max Aarts, UV-flexo marktleider op het gebied van bedrukte banderollen en specials, en W&R etiketten, een specialist in kleine en middelgrote oplages UV-flexo- en digitale zelfklevende etiketten. Sinds september 2016 vormen deze bedrijven de Optimum Group.

Bijna een jaar later werd shrink sleeve-drukker EPB als eerste Belgische bedrijf toegevoegd, al snel gevolgd door UV-flexo- en digitale drukker ASQ. Vorig jaar is de groep uitgebreid met Belona, specialist in linerless labels, en Megaflex, specialist in extreem snel geleverde bedrukte en blanco etiketten.

Download het volledige artikel.

Neem contact  met ons op
Neem contact met ons op
Direct contact Meer weten